Likvidace ohniska moru včelího plodu - 10.5.2018

Mor včelího plodu (MPV)

Na jaře roku 2018 bylo na území našeho včelařského spolku prvně lokalizováno ohnisko moru včelího plodu. Toto ohnisko bylo v Dolním Újezdě a 10.5.2018 bylo za součinnosti hasičů zlikvidováno spálením všech úlů a vešlerého včelařského náčiní, příslušenství a vybavení.

Státní veterinární správa vyhlásila ochranné pásmo, zahrnující katastrální území Desná u Litomyšle, Dolní Újezd u Litomyšle, Horní Újezd u Litomyšle, Nová Ves u Litomyšle, Osík, Pohodlí a Vidlatá Seč. Včelaři pod dohledem SVS provádějí veškerá potřebná povinná i dobrovolná opatření k zamezení šíření nákazy. Jelikož se jedná o infekční onemocnění včelího plodu, nepřenosné na dospělé včely a už vůbec ne na jiné živočichy či dokonce člověka, nemají občané a spotřebitelé medu a dalších včelích produktů důvod k jakýmkoliv obavám. Protože však tato choroba může v naší lokalitě přetrvat v divokých včelstvech, která samozřejmě nejsou léčena ani jinak kontrolována a mohla by tak opakovaně způsobovat přenos nemoci na hospodářská včelstva, prosíme Vás jako zástupce obcí našeho regionu a Vaším prostřednictvím i všechny občany o spolupráci.

Zjistíte-li, že se ve Vašem okolí pohybuje či usídlil včelí roj, bez ohledu na to, zda někoho fyzicky obtěžuje nebo ne, kontaktujte, prosím, bezodkladně nejbližšího včelaře nebo tyto zástupce ZO ČSV Litomyšl, kteří zajistí pomoc:

- Jiří BROKEŠ, předseda, 774 895 175

- Miloslav DOSEDĚL, zdravotník, 737 624 229

- Ing. Jindřich PETR, jednatel, 608 821 605

V žádném případě neusazujte roje neznámého původu do úlů ani je nikam nepřevážejte, protože tímto počínáním byste velmi poškodili místní včelaře a v konečném důsledku i přírodu ve svém okolí.

Děkujeme za Vaši pomoc a pochopení!

Za výbor Českého svazu včelařů, z.s., ZO Litomyšl: Ing. Jindřich PETR

Foto Oldřich Kladivo